Tietoa Virittäjästä

Virittäjä on suomen kielen ja sen opetuksen tutkimusta esittelevä tieteellinen aikakauslehti, joka julkaisee artikkelien lisäksi myös alaa koskevia esseitä, katsauksia, havaintoja ja kirja-arvosteluja sekä keskustelupuheenvuoroja. Virittäjä on perustettu vuonna 1897, ja se ilmestyy neljästi vuodessa.

Virittäjä käyttää OJS-julkaisujärjestelmää. Ajantasaiset tiedot löytyvät osoitteesta http://journal.fi/virittaja.

Virittäjän irtonumeroita voi ostaa Tiedekirjasta: https://tiedekirja.fi/fi/.

Virittäjän ohjesääntö

Virittäjän ohjesääntö hyväksytty Kotikielen Seuran kokouksessa 3.2.1994 ja julkaistu Virittäjässä 2/1994.

Lue ohjesääntö täältä.

Kustannussopimus

Jokaisesta Virittäjässä julkaistavasta kirjoituksesta solmitaan lehden ja tekijän tai tekijöiden edustajan kanssa kustannussopimus. Virittäjän kustannussopimus pohjautuu väljästi Tiedekustantajien liiton sopimusmalliin. Kustannussopimus kattaa kirjoituksen julkaisun Virittäjän paperi- ja/tai verkkolehdessä. Lisäksi se ennakoi sähköisen julkaisun ja arkistoinnin mahdollisia tulevia tarpeita. Sopimuksella tekijä sitoutuu välttämään kirjoituksensa rinnakkaisjulkaisua.

Tekijänoikeuksista saa lisätietoa Kopioston sivuilta. Virittäjä on tieteellinen aikakausjulkaisu, joka ei tavoittele kaupallista hyötyä vaan kustannussopimuksen tavoitteena on tunnustaa tekijän moraaliset oikeudet teokseen ja mahdollistaa Virittäjän tarjoama tieteellisen tiedon levittäminen niin painetussa muodossa kuin sähköisillä foorumeilla.

Kustannussopimuslomake pdf-muodossa.

Ohjeita kirjoittajalle ja arvioijille

Virittäjän ohjeet lehteen kirjoittaville ovat pdf-tiedostona täällä.

Virittäjän ohjeet kirjoitusten arvioijille ovat pdf-tiedostona täällä.

Julkaistujen kirjoitusten digitointi

Virittäjä on digitoinut kirjoituksia verkossa julkaistavaksi koko ilmestymisen ajalta, ja digitointia pyritään jatkamaan. Lukijoilta toivotaan ehdotuksia digitoitaviksi artikkeleiksi. Linkki hankkeen esittelyyn ja ehdotuslomakkeeseen.

Virittäjän verkossa julkaistu aineisto on käytettävissä OJS-julkaisujärjestelmässä. Osa sisällöstä on kaikille ja osa vain tilaajille avointa.

Seuran sivuilla on lisäksi kokoelma vuosina 1886 – 2009 julkaistuja kirjoituksia pdf-muodossa aakkosittain järjestettynä. Siirry kokoelmaan tästä.